سحر خیزی وفواید آن -کاربردی

 

ʼرختخواب، زندان مرد تنبل استʻ

                                ضرب المثل ژاپنی

 

یک تحقیقات ثابت کرده که، اکثر افرادی که در کار و تحصیلشان موفق شده اند، پیشرفت شان را مدیون دو مورد مهم هستند: -1 خواب کافی -2 سحرخیزی

 

ازطرفی تحقیقات نشان داده، افراد سحر خیز آدم های شادتری هستند و همین مسئله بر زندگی وکارشان تأثیر جدی گذاشته، البته محققان بر این نکته تأکید کرده اند سحر خیزی افراد موفق، به معنی کم خوابی نیست. انسان ها بسته به ظرفیت وجودی شان، ساعات استراحت و زمان بیدارشدن از خوابشان متفاوت است. ولیکن غالباً انسان های موفق ساعت 6 صبح از خواب بیدار می شوند.

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه تگزاس شمالی صورت گرفته دانشجویانی که ساعت 6 صبح، از خواب بیدار می شوند درمیان هم کلاسی های خود که عادت به شب بیداری دارند نمره های بهتری می گیرند و به نحو راحت تری تحصیلات خود را به اتمام می رسانند و آدم های شاد و بشاشی هستند که این امر در زندگی آن ها تأثیر جدی دارد.

 

آثار تخطی از قانون سحر خیزی

    1. 1فقدان تمرکز حواس که موجب کاهش بازدهی کاری موجب دوباره کاری می گردد
    2. 3بعضاً انسان ها احساس گناه و به موازات آن تعلل ورزی می‌نمایند

 

  1. 2کاهش پرورش و رشد شخص (مطالعه، ورزش و…
  2. 4کاهش احساس شادابی و نشاط و افزایش رخوت وسستی
  3. 5انباشتگی و تلنبار شدن کارها، و به موازات آن احساس بی عرضگی و کاهش سطح عزت نفس
  4. 6 اتلاف زمان بیشتر، مثلا دیر حرکت کردن موجب گیر افتادن درترافیک می شود.

 

 

 

ولادیمیر نوباکوف نویسنده مشهور روسی، می گوید: بهترین نوشته هایش را در ساعات اولیه صبح نوشته، او بین ساعت 6 و7 صبح شروع به نوشتن می کرد، او می گوید:

سحرخیزی یک معجزه می باشد.

 

توصیه های در این باب…

 

  • +برای نهادینه کردن این عادت نیاز به تصمیم جدی، خواب کافی و خرید یک ساعت شماطه دار دارید.

 

  • +ساعت بدن تان را برای خوابیدن و بیداری، در یک زمان خاص، تنظیم نمایید. فراموش نكنيد سحرخيزي تنها يك عادت است، و بعد از مدتی، بدن شما يك الگوي معين براي خوابيدن و بيدارشدن پيدا مي‌كند.

 

  • +بلافاصله بعد از بيدارشدن، رختخواب تان را ترك كنيد، هرچه بيش‌تر در رختخواب بمانيد، تمايل بیشتری براي بازگشت به خواب عميق‌ دارید.

 

  • +دو ساعت قبل از خواب، چيزي نخوريد. به جهت آنکه، بدن شما درگير هضم غذا خواهد شد و اين امر موجب اختلال در خواب شما می شود. مخصوصاً خوردن چیز های که تأثیر مستقیم، در بی خوابی شما دارد، مثل خوردن پرتقال، قهوه

 

  • +در رختخواب مطالعه نكنيد. موجب به هم ريختگي فكر و طولاني شدن زمان فرورفتن به خواب می گردد.

 

  • +داشتن يك اتاق خواب منظم، مرتب و تميز در سحرخيز بودن شما مؤثر می باشد.

 

  • +دمای اتاق خواب خود را، بین 16 تا 18 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

 

  • +استرس را قبل از خواب، در خودتان از بين ببريد. چرا که موجب كم‌خوابي مي‌شود، با تمرينات ويژه‌ي يوگا، كنترل نحوه‌ي تنفس و ساير موارد، استرس را كاهش دهید.

 

  • +هواي تازه، سبب می شود خواب عميق‌تر و آرام‌تري داشته باشید.

 

  • + هر روز با يك زنگ خاص و تکراری بيدار نشويد، آن را تغییر دهید، این امر خوشایند نیست، و بعد از مدتي زنگ ساعت تان ديگر شما را نمي‌تواند بيدار كند.

 

  • +سعي كنيد چيزهايي را كه براي فردا صبح احتياج داريد از شب قبل آماده كنيد، مثلا  كيف وسایل‌تان، لباس‌هايتان و يا وسيله‌ي خاصي كه بايد همراه داشته باشيد…. در اين شرايط ديگر نيازي نداريد در رختخواب به اين موارد و آماده‌سازي شان فكر كنيد.

 

  • +خواب‌هاي روزانه را ترك كنيدیا حداقل آن را به 20 دقیقه برسانید، بعضاً كساني كه در روز حتی، خواب كوتاهي داشته باشند موجب اختلال درخواب شبانه شان می گردد، البته تا 20 دقیقه ایرادی ندارد، چرا که موجب افزایش تمرکز و شادی و نشاط می گردد.

108

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *