موفقیت در کار +تکنیک های طلایی-بسیار کاربردی

ʼبسیاری از فعالیت ها را می توان به راحتی و بدون احساس سختی به ثمر رساند. کار لزوماً به معنی جنگ اعصاب نیست. چه اعجاب آور است نیروی نهفته در شادی و چه شگفت انگیز است قدرت صبری که شادمانی به انسان می دهد در رقابت بین افراد شاد و عبوس و دل مرده، این فرد بشاش است که در زمان معین بیشتر و بهتر کار می کند و در راه پیروزی سرسختی بیشتری از خود نشان می دهدʻ

توماس کارلایل

 

برای انجام کار سه شرط ذیل را رعایت کنید:

1دنبال کار موردعلاقه تان بروید

2 کار را توأم با تفریح کنید

3 کار را با صبرو متانت، انجام دهید

 

متأسفانه، ما آن قدر به تشویش درحین کار عادت کرده ایم که به صورت ناخودآگاه در مورد هر مسأله ای مضطرب هستیم، این تا جایی پیش رفته که عده ای معتقد هستند دلهره موجب افزایش موفقیت است، اما حقیقت چیز دیگری است، ما با حفظ خونسردی همان مقدارکار را با کیفیت بیشتر و زحمت کمتری می توانیم انجام دهیم.

 

نشانه های اضطراب در حین کار

چفت کردن دندان ها و منقبض کردن عضالت شکم و چین انداختن بر پیشانی و خیرگی با تمرکز از متداول ترین نشانه های تنش است ظاهرا ما باورکرده ایم فشارعصبی یکی از اجزای جدانشدنی خوب کار کردن است.

 

اثرات عجله و شتاب واضطراب درحین کار:

1کاهش کارایی و بازدهی، عدم استفاده از حداکثر  توان جسمی و فکری را در پی دارد

2تشویش و اضطراب در حین کار، عمر بسیاری از انسان های موفق را کم می کند

3کار زیاد در محیط پر استرس، بی خوابی، زخم معده، حمله قلبی را در پی داشته شاید یکی از این دلایل هیجان ما، احساس عقب افتادن از دیگران باشد

 

نگاه صحیح به مقوله کار:

ما در حقیقت ماهیت کار را باید به صورت حرکت وتحول ببینیم، نه رسیدن به نتیجه خاص

یک روان شناس مشهور به نام ویلیام جمیز، بیان داشته است:

“حدود 90 سراه حلی ارائه داده که راه گشای مشکالت امروز ما است.”

مردم این کشور به خاطر سخت گیرال پیش همزمان یعنی همزمان با جنگ جهانی دوم مردم ازمشکالت عصبی زمانه ما رنج می بردند در همان زمانه این دانشمند برای دنیای عصبی دیروز، ی و جدیت بی مورد در مورد کار و زندگی دچار مشکل شده اند، هر روز به تعداد افراد عجول در زمینه های مختلف افزوده می شود این افراد چنان اشتیاق و هیجانی دارند که گاه از نفس می افتند نتیجه این کارها این است که مشکالت عصبی هم زیاد شده است.

ارائه راه حل از ویلیام جمیز…

ما باید در انجام کارهای روزمره یا تمام کردن پروژه ها روشی به نام (بی تفاوتی) را در پیش بگیریم، این روش که خود او نام گذاری کرده، بدین معناست که نسبت به نتیجه کار حساسیت نداشته باشیم و تنها هدف ما این باشد که با سرعتی معقول و اعتماد به نفس کارها را انجام دهیم

و در جایی دیگر گفته…

همان کارگری که از نظر من و شما آدمی خونسرد وکسل کننده است، سرانجام به موفقیت خواهد رسید زیرا چنین فردی هیچ گاه خسته و یا از کار افتاده نخواهد شد. این در حالی است که یک کارگر سخت کوش عصبی،هم آنقدر زود به زود دچار کسالت می شود که دیگر به وقت نیاز نمی توان روی کمک او حساب کرد،چون ممکن است او بازهم به یکی از بیماری های همیشگی اش دچار شده باشد. او پیشنهاد داده برای رسیدن به این مقصود باید کم کم از واکنش های عصبی کاست.

قانون -25 دیدگاهتان نسبت به شغل وکارتان، این گونه باشد

مثال مردم باید سعی کنند که آرام تر صحبت کنند، با سرعتی معقول راه بروند، درها را به آهستگی ببندند و دیگر تا به این حد نسبت به موفقیتشان حساس نباشند.

هیچ گاه در انجام کار ها و وظایف تان سعی نکنید، رضایت همگان را جلب کنید، چرا که عده ای هستند که همواره خودخواه و از خود راضی هستند.

ʼهیچ گاه سعی نکردم تا با کارهایم همگان را خشنود کنم، و رضایت همه را جلب کنم ما نیز باید هم چون او باشیمʻ

امرسون

در مدیریت ها ی کارتان  و خرد، افرادی را با شاخصه های ذیل انتخاب کنیم:

1. شایسته سالاری را ملاک کار خود قرار دهید.

2.ضوابط را بر روابط باید مقدم دارید

3.منافع عمومی را بر منافع شخصی خود ترجیح دهید

4.با مردم طوری رفتار کنید، که دوست دارند با آن ها چنان رفتار شود

 

چارلز کخ در کتاب «موفقیت» می گوید:

“یکی از کلیدهای موفقیت، قرار دادن فرد مناسب در شغل مناسب و مرتبط است. ”

 

درجهت شرح و بسط این قانون، به شرح و تفصیل ضرب المثل ذیل می پردازم:

ʼافسار شتر بر دم خر بستنʻ

ضرب المثل

بدون تردید هر فرازی را فرودی است و پست ها و مقام های دنیوی دستگردان این وآن، اما در این رهگذر از سویی امانت پنداری مقام و منصب و تالش برای خدمت گذاری یکی از جلوه های زیبای ادای این امانت الهی و اسالمی است.

از طرفی واگذار نکردن پست و مسئولیت به افراد فاقد شرایط یا نپذیرفتن مسئولیت توسط این قبیل افراد تکلیف و تعهد اخلاقی، ملی و دینی است

همانطور  که امام علی (ع) فرمودند:

ʼاگر کسی بداند که فردی برای پذیرش مسئولیتی از او توانا تراست، ولی آن مسئولیت را بپذیرد، خائن استʻ

با بیان این مقدمه می کوشیم با زبان طنز و بیان حکایت معروف یکی از معضلات موجود در

حوزه مدیریت در بسیاری از سازمان ها به تصویر کشیده شود.

 

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

نقل است ساربانی در آخر عمر خود، شترش را صدا می زند و به دلیل اذیت و آزاری که بر شترش روا داشته از شتر حلالیت می طلبد. یکایک آزار و اذیت هایی که بر شتر بیچاره روا داشته را نام می برد. از جمله زدن شتر با تازیانه، آب ندادن، غذا ندادن، بار اضافه زدن… همه را بر می شمرد و می پرسد آیا با این وجود مرا حلال می کنی؟ شتر در جواب می گوید:

همه این ها را که گفتی حلالت می کنم، اما یک بار با من کاری کردی که هرگز نمی توانم از

تو در گذرم و تو را ببخشم.

ساربان پرسید آن چه کاری بود؟

شتر جواب داد یک بار افسار مرا به دم یک خر بستی، من اگر تورا به خاطر همه ی آزارها و اذیت ها ببخشم به خاطر این تحقیر هرگز تو را نخواهم بخشید.

ضرب المثل معروف افسار شتر بر دم خر بستن اشاره به سپردن عنان کار به افراد نالایق است که این افراد نالایق بدون داشتن تخصص، تحصیلات، تجربه، شایستگی و تصدی پست و مقامی، صرفاً بر مبنای روابط، زمام امور را به دست گرفته اند.

وجود این افراد در رأس امور هرکار و مسئولیتی باعث وارد شدن خسارات زیادی به آن سازمان با موضوع مسئولیت چه از بعد مادی و چه از بعد روانی می شود. مانند نخبه گریزی و فرار مغزها، دلسرد کردن افراد متخصص و نخبه، کاهش روحیه خدمتی در ادارات و شرکت ها و سازمان ها، کاهش تعداد گزارش های کارشناسی و تخصصی، بی تفاوتی نسبت به انجام امور و بخشیدن عطای سازمان به لقای آن، کاهش بهره وری و افزایش هزینه ها، افزایش تملق و چاپلوسی و…

 

فرمانهایی از جانب امامان وپیشوایان و افراد نخبه در این باب:

ʼبا مردم چنان رفتار کن که دوست داری آن ها با تو رفتار کنندʻ

(امام حسین ع)

 

ʼاین اعمال انسان هاست که میزان عدل آن ها را نشان می دهد نه ایمان تنهاʻ

(عیسی مسیح)

 

ʼبا فقیرترین افراد چنان با احترام روبه روشو که گویی، در مقابل سلطان هستیʻ

(کنفوسیوس)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *